مفهوم ERP به طور خلاصه
- یکپارچهسازی: همه دادهها و فعالیتهای بخشهای مختلف سازمان (مثل حسابداری، انبار، منابع انسانی، فروش و غیره) در یک نرمافزار واحد جمعآوری میشود.
- مدیریت متمرکز: اطلاعات به صورت متمرکز و منظم در دسترس مدیران قرار میگیرد.
- بهبود کارایی: با خودکارسازی و هماهنگسازی فرآیندها، از هدررفت زمان و منابع جلوگیری میکند و باعث بهبود عملکرد سازمان میشود.
- دسترسی به اطلاعات بهروز: مدیران میتوانند به دادههای لحظهای و دقیق دسترسی داشته باشند و تصمیمگیری بهتری انجام دهند.
کاربردهای اصلی ERP
مدیریت امور مالی و حسابداری
مدیریت انبارداری و موجودی
مدیریت منابع انسانی و حقوق و دستمزد
مدیریت زنجیره تامین و خرید
مدیریت تولید و عملیات
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
به طور کلی، یک سیستم ERP مانند قلب تپنده سازمان عمل میکند که تمام بخشهای مختلف آن را به هم متصل کرده و باعث همراستایی تمام فعالیتها در جهت دستیابی به اهداف سازمانی میشود.
